وزیر اقتصاد با اشاره به لزوم استقلال مؤسسات رتبه‌بندی گفت: پنهان‌کاری گردش مالی به بهانه محرمانه بودن اطلاعات و شفاف‌نبودن اطلاعات ازجمله مشکلات شرکت‌هاست.

به گزارش فارس، سیدشمس‌الدین حسینی درباره انتشار اطلاعات مالی شرکت‌های بورس و ارائه اطلاعات درست از سوی شرکت‌ها گفت:هنوز با شفافیت در اقتصاد فاصله زیادی وجود دارد و پنهان‌کاری گردش پولی و مالی شرکت‌ها به بهانه محرمانه بودن اطلاعات ازجمله مشکلات این حوزه است. حسینی ادامه داد: مؤسسات رتبه‌بندی باید به اطلاعات متنوع دسترسی داشته باشند، اما این موضوع در کشور با مقاومت مواجه است. وی تأکید کرد: اگر خواهان یک قدم کیفی دیگر در این زمینه هستیم و قصد داریم در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم، این اقدام بدون شفافیت امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به سالروز تصویب قانون بازار اوراق بهادار در آذرماه گفت: ایجاد شرکت بورس اوراق بهادار تهران و بورس کالای ایران به شفافیت بازار سرمایه ایران کمک کرد. در کنار این نهادها، ایجاد فرابورس موجب انعطاف و پوشش جدید برای فعالان اقتصادی شد. وی با ابراز تأسف نسبت به نبود بورس نفت در منطقه خاورمیانه گفت: با وجود اینکه کشورهای تولیدکننده نفت در منطقه خاورمیانه هستند، اما بورس نفت و انرژی در منطقه وجود ندارد و برعکس این بورس در کشورهای مصرف‌کننده شکل گرفته است که باید برخی ساختارها در این زمینه اصلاح شود.

افزایش چهاربرابری ارزش بازار سرمایه

وی تصریح کرد: افزایش چهار‌برابری ارزش بازار سرمایه در هفت سال گذشته و افزایش تعداد سرمایه‌گذاران از سه میلیون به شش میلیون و 200هزار نفر، حاصل اعتماد به این بازار است. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری برای دعوت از مردم به سرمایه‌گذاری در بورس و همچنین تأکید رئیس‌جمهور برای مراقبت از سرمایه‌های مردم گفت: باید در کنار ارزیابی بازده، ارزیابی ریسک توسط مؤسسات رتبه‌بندی انجام شود.

کد خبر 192294
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز